الأحد 13 أكتوبر 2024 الموافق 10 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
تقارير

«حرموها من ابنها».. القصة الكاملة لـ«سيدة الفلكي» التى ألقت نفسها من الدور الـ 13

الرئيس نيوز

دشن رواد مواقع التواصل هاشتاج باسم «شيروا واحكو على آية»، تناول قصة "سيدة الفلكي" التى ألقت بنفسها من الدور الـ 13 بعد حرمانها من ابنها.

بدأت القصة عندما انتحرت سيدة تدعى "آية" بإلقاء نفسها من الطابق الـ 13 بعقار بمنطقة الفلكي شرقي الإسكندرية، وبينت التحريات مرورها بحالة نفسية سيئة بسبب منع زوجها لها من رؤية طفلهما بعد نشوب خلافات بينهما.

كان اللواء محمود أبو عمرة، مساعد الوزير مدير أمن الإسكندرية، إخطارا من قسم شرطة المنتزه ثان يفيد سقوط سيدة من أعلى عقار بشارع 26 المتفرع من الإصلاح بمنطقة الفلكي ،وانتقل حينها ضباط وحدة مباحث القسم رفقة سيارة الإسعاف إلى موقع البلاغ، وتبين من الفحص وجود جثة المدعوة "آ.ع" 35 عامًا، ربة منزل، مسجاة في منور العقار، وبها إصابات وكسور بمختلف أنحاء الجسم.

وقال أحد رواد السوشيال ميديا المشاركين فى الهاشتاج عبر "فيس بوك": «آية ضحية تانية ضمن ضحايا ميتعدوش بسبب خطف أولادهم من حضنهم، جوزها الطبيب خطف ابنها من شهر بعد ما ضربها وطردها وشوه جسمها كعادته معاها، آية عاشت على المهدئات عشان تقدر تستحمل بعد ابنها عن حضنها، وقبل ما ترمي نفسها من الدور الـ 13  بيوم، كانت عند حماتها بتترجاها وتبوس ايديها ورجليها عشان تشوف ابنها وتاخده في حضنها شوية بس ، لكن حماتها طردتها ورفضت تساعدها بأي شكل ، وحتى بعد ما ماتت آية ، رفضت برده حماتها وجوزها رغم محايلة طوب الارض ليهم ، انهم يجيبوا الولد للمقابر عشان امه تحس بيه وتهدى روحها ».

وأضاف آخر: «ليه يا ناس مفيش قانون رادع للوحوش اللي بتخطف اولادنا من حضننا؟.. ليه متسابين عايشين وسطنا يقهروا ويحرموا ويموتوا الأمهات بحسرتهم، تنفيذ الأحكام سواء بالحضانة أو النفقة فين».

وفى تصريح صادم لوالدتها أثناء التحقيقات قالت إن ابنتها حاولت من قبل الانتحار بسبب ما تعرضت له من ظروف نفسية سيئة.

وأضافت الأم: "أنقذت ابنتي في مرة سابقة من الانتحار لكنها استغلت انشغالي هذه المرة عندما كنت في المطبخ ونطت من الشباك بتاع المنور".