الجمعة 20 سبتمبر 2024 الموافق 17 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

حقيقة تسبب القبطان «مروة السلحدار» في أزمة سفينة حاويات بقناة السويس

الرئيس نيوز

تداولت شائعات علي منصات السوشيال ميديا أن القبطان مروة السلحدار هي التي تسببت في تعويم سفينة الحاويات البنمية العملاقة وأثارت أزمة كبيرة في قناة السويس.

فيما نفت مروة السلحدار، ضابط أول بحرى فى المنتدى البحرى بالأكاديمية البحرية، أن الصور المتداولة على مواقع التواصل الاجتماعى وتدعى قيادتها السفينة الجانحة فى قناة السويس، لا صحة لها، مؤكدة أنها على متن السفينة "عايدة 4" التابعة لهيئة السلامة البحرية بمحافظة الإسكندية، لافتة إلى أنها تمارس عملها بشكل طبيعى، وليس لها أى علاقة بحاوية قناة السويس.

لمزيد من المعلومات عن مروة السلحدار اضغط هنا


وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي الحقيقة كاملة إذ قالوا: "القصة بدأ من يومين لما حصل تكريم علي السوشيال ميديا للقبطان مروة السلحدار، وهي أول قبطان بحري مصري، وبتعمل على السفينة "عايدة 4"، المملوكة للهيئة المصرية لسلامة الملاحة والخبر اللي كان منشور عنها عنوانه الأصلي: "مروة السلحدار: أول قبطان بحري وكلام كتير بيشيد بيها وبتجربتها في قيادة السفن ، والسفينة اللي هي بتعمل عليها مخصصة لتموين الفنارات وبتستخدم في تدريب طلاب الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل ".

واستكملوا :" امبارح الصبح حصل عطل في ناقلة الحاويات البنيمية  "EVER GIVEN"  وهيئة قناة السويس عملت تعديل نظام عبور السفن ليصبح في الاتجاهين في القناة القديمة...من الصبح التايم لاين جايب صورة القبطان ومعدلين في الخبر الاصلي وكلام بقي زي اللي قادرة علي التحدي والمواجهه .. و عندما تقرر أول امرأة عربية تعمل كقبطان ناقلة حاويات أن تدخل التاريخ للمرة الثانية، فتغلق قناة السويس و تقوم بتعطيل 3728 سفينة ، والست ولا ليها دعوة بأي حاجة في قصة السفينة البنيمية ولا عطلها ولا اي حاجة تخص الموضوع ".