الإثنين 28 أكتوبر 2024 الموافق 25 ربيع الثاني 1446
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

عمرو أديب: ما يزعجني في إصلاحات صندوق النقد هو الحديث عن سعر الصرف

الإعلامي عمرو أديب
الإعلامي عمرو أديب

أكد الإعلامي عمرو أديب، أن عملية الإصلاح الاقتصادي دائما ما تكون صعبة، مشيرا إلى أن الدولة لا تريد أن تزيد الضغوط على المواطن.

وقال أديب خلال برنامج "الحكاية" المذاع على قناة "إم بي سي مصر": "أيام تفصلنا عن زيارة صندوق النقد الدولي، وعرفنا أن مدير عام الصندوق هتزور مصر عشان تناقش الرؤية المصرية وموضوع الإصلاح الاقتصادي".

وأضاف: "مشكلتنا ومشكلة دول نامية كتير مع الصندوق أن الإصلاحات بتبقى شديدة بتبقى قوية يعني المجتمع مبيقدرش يتحمل أوي هذه الإصلاحات بشكل مرن، فبيبقى في نوع من أنواع التفاوض والصراع في الآراء أنه أنا هعمل هذا الإصلاح، ولكن أنا في نفس الوقت مش عايز أحط المجتمع بتاعي تحت ضغط اقتصادي كبير، وهو بالفعل تحت ضغط اقتصادي كبير".

وتابع: "أنا مش عايز أزود الضغط طيب إزاي أقدر امضي بالإصلاح بأقل ألم ممكن ولما حصل مرتين في البنزين أكيد هو شيء مؤلم وزيادة السولار ساهمت في زيادة أسعار كل شيء، فهو مباشر عليك، الكلام اللي بيكلموا عليه الإصلاح الاقتصادي ده مباشر".

وواصل: "أنت بتتفاوض معاه وتقوله لو سمحت أيوة أنا اللي مقدم البرنامج الوطني ده واللي اتفقت معاك في هذا الأمر، وأرى أن الوضع الذي يدور حولي غير مطمئن وبيعمل ضغوط عليا كل يوم وأنا مصاريفي بتزيد وأنا بقولك لو سمحت عايزين نعيد النظر في هذا الاتفاق".

وأوضح: "طبعا الصندوق واضح في المسائل دي والست كريستالينا قالت الإصلاحات لازم عاجلا مش آجلا وقالت هي متفهمة للوضع المصري وموضوع الضيوف الموجودين ووضع السودان وغزة وقالت ممكن بعد كدة تكلفة الإصلاح تبقى عايزة".

وأكمل: "أنت هتقعد معاه تقوله لو سمحت أنا مش عايز اضغط على المواطن أكثر من كده، وأنا عايز استنى شوية في تحرير سعر البنزين أنت عايزني أشيل كل الدعم على آخر 2025 وأنا عايز أمد الوقت ده شوية.

واختتم: "لما تسألني أنا أنت يا عمرو إيه الشيء المزعج في كل إصلاحات الصندوق أنا اكتر شيء أول ما يتم ذكره يبقى مزعج جدا اللي هو بيقولوا عليه مرونة سعر الصرف، بالبلدي كده الدولار والجنيه، أنا بنزعج جدا، تقولي الشفافية والشركات لازم تبيعها وتخارج الدولة تحت أمرك حتى أوصل معاك للدعم على المحروقات ماشي، إنما الأمر بتاع هذا الإلحاح، أنا مش جايب الكلام من عندي وحضراتكم شوفتوا الراجل المسؤول عن الشرق الأوسط موضوع المرونة ده مش عاجبنا مفيش مرونة في سعر الصرف، عمرو لا يقول إن الدولار هيزيد ولكن الصندوق بيقول إيه أنا مش شايف مرونة".