السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى: "رئيس الوزراء راجل بيشتغل.. ومشروع رأس الحكمة رد على المشككين"

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

أكد الإعلامي أحمد موسى أن إعلان تفاصيل مشروع رأس الحكمة رد على كل المشككين، مشيرا إلى أن الحكومة نجحت في جذب الاستثمارات الخارجية.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "طلعت اتكلمت من 3 أسابيع عن رأس الحكمة؛ وبقول هيحصل والفلوس جاية والناس قعدت تقول بتحلموا وأنتوا عشان الوضع الاقتصادي بتصبروا الناس".

وأضاف: "لا مبنصبرش الناس؛ إحنا مش هنطلع نقول كلام غلط للناس أبدأ؛ كتبت على صفحتي على أكس يوم 2 فبراير؛ يا مسهل قريبا 20 مليار دولار دفعة واحدة؛ وأنا كنت فاكر إنهم 20 واتضح إنهم 35 مليار على دفعتين؛ تنمية واستثمار مباشر وتمويل من الخارج؛ هل في كلمة قلتها محصلتش؟ لا".

وتابع: "الأمر التاني مصداقية لما نقول حاجة مصداقيتنا دي مهمة أوي؛ لأن هما بيحاولوا كل من نقول حاجة يقولوا مش صحيح واتكلمت في الموضوع ده من 3 أسابيع".

وواصل: "من تلات أسابيع كنت بتكلم وكأني بتكلم دلوقتي؛ وكل دة حصل ونشكر الإعلام المعادي على حسن تعاونهم معنا ونشكر أي حد بيشكك في أي حاجة البلد بتعملها وأي خبر وأي حدث ولكن في الاخر الحقيقة امبارح؛ وكانت بدايتها يوم الخميس مجلس الوزراء طلع بيان سريع والدنيا انتظرت البيان".

وأوضح: "كنا حاضرين امبارح المؤتمر الصحفي في العاصمة الإدارية وبشكر الدكتور مصطفى مدبولي رئيس الوزراء رجل محترم وبيشتغل؛ حكومة ناجحة؛ نجاح الحكومة في جذب الاستثمارات؛ وثقة المؤييات الدولية؛ عندك تشغيل وعندك عمالة وضخ استثمارات من الخارج وتشغيل؛ العمالة بتتكلم عن مئات الأف في رأس الحكمة؛ بنتكلم عن 35 مليار دولار".

وذكر: "بنتكلم أنه خلال أسبوع على طول هتتحول الفلوس؛ عندك 10 مليار دولار خلال أسبوع و5 مليار دولار وديعة دولة الإمارات هتتحول للجنيه المصري ثم بعد ذلك 20 مليار دولار".

وشهد رئيس مجلس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي مراسم التوقيع على أكبر صفقة استثمار مباشر في تاريخ مصر، أمس الجمعة بمقر الحكومة بالعاصمة الإدارية، مع الجانب الإماراتي، لتنمية منطقة رأس الحكمة بالساحل الشمالي الغربي.

وجاء التوقيع تحت عنوان مصر والإمارات " شراكة من أجل التنمية -رأس الحكمة ".

ووقع الاتفاقية من الجانب المصري الدكتور عاصم الجزار وزير الإسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية، ومن الجانب الإماراتي محمد السويدي وزير الاستثمار بدولة الإمارات العربية المتحدة.