الأحد 19 مايو 2024 الموافق 11 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى يرد على حاخام إسرائيلي طالب باحتلال سيناء

أرشيفية
أرشيفية

علق الإعلامي أحمد موسى؛ على تصريحات حاخام إسرائيلي طالب فيها باحتلال شبه جزيرة سيناء خلال اجتماع مع أعضاء من الكنيست.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "حاخام إسرائيلي كانوا عاملين اجتماع مع أعضاء في الكنيست والحاخام ده أتكلم عن مصر؛ اسمه عوزي شيرباف وهو يميني متطرف زي نتنياهو كدة".

وأضاف: "قعد يتكلم في مؤتمر وبيتكلم بشكل واضح أنه نحتل غزة بالكامل ومش غزة بس بيتكلم على مصر؛ بيقول في الاجتماع اللي اتعمل أن قطاع غزة قضيتنا الحالية ودي فرصة طيبة ودي أيام فتح عظيم للاستمرار في تحرير أرض إسرائيل وقال علينا الاستيلاء على غزة بالكامل".

وتابع: "الحاخام قال علينا الصلاة وبذل كل ما بوسعنا من أجل تحرير سيناء بأكملها حتى نهر النيل فهذه المنطقة جزء لا يتجزأ من أرض إسرائيل".

وواصل: "طبعا اللي بيقول هذا الكلام أما حد مجنون او عنده هلاوس ولا يعرف أي شيء عن حقيقة الاحتلال واغتصاب الأراضي وهذا المتطرف المجرم الذي يتحدث عن مصر بيقول علينا استعادة سيناء مرة أخرى وأنا بقوله على الهواء يبدو ان انتوا في حالة؛ مبعدناش كتير أوي بلاش الكلام اللي على مصر وبلاش هذه النوعية من الخطابات التحريضية".

وأكمل: "دا معناه أنه بيتكلم عن اعتداء وعدوان علينا وبيعتبروا أن سيناء بتاعتهم؛ بيتكلموا ويقولوا دي جزء خاص بأرض إسرائيل؛ إسرائيل ليس لديها أراضي على الإطلاق؛ حد يقدر يجادل في تاريخ؟ أنت لسة امبارح وأنا بقالي 7 ألاف سنة".

وأوضح: "الكلام ده تعرف أن الأمور بالنسبالهم شايفين الحكاية؛ أه في سلام ومعاهدة بينا وبينهم صحيح؛ اليمين المتطرف في إسرائيل عايزين يعملوا أزمة في المنطقة حتى لو مش النهاردة يبقي في وقت أخر".

واختتم: "بيتكلم مع أعضاء في الكنيست ومحدش راجعه وقال أمامنا فرصة تاريخية لاستعادة أراضينا؛ طيب يبقي حد يقرب من سيناء؛ القائد الأعلى للقوات المسلحة قال ووزير الدفاع قال سيناء خط أحمر واتقال كدة واتبعت لهم رسائل؛ خطاب مصر واضح في هذا الامر وعليهم يبطلوا يتكلموا عن سيناء".