السبت 27 أبريل 2024 الموافق 18 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى: السيسي رجل مخابرات ولديه كل الملفات من 2011 إلى اليوم

الإعلامي أحمد موسى
الإعلامي أحمد موسى

أشاد الإعلامي أحمد موسى؛ بالأجواء الاحتفالية التي نظمت في عدد من المحافظات المصرية لدعم ترشح الرئيس عبد الفتاح السيسي في انتخابات رئاسة الجمهورية.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "تهنئة لحضراتكم ولشعب مصر العظيم؛ النهاردة كأنه 30 يونيو؛ الجلاء والتحرير والإسكندرية والمنصورة ودمياط والبحيرة والمنوفية والسويس والإسماعيلية ما في حته في مصر إلا وفيها احتفالات؛ الشعب المصري بيخرج من نفسه ويدعم السيد الرئيس".

وأضاف: "النهاردة وزير الداخلية ووزير الخارجية اتكلموا في مؤتمر حكاية وطن؛ وكلامهم مهم جدا الاثنين تقال جدا وكلامهم مهم جدا؛ أول مرة وزير الداخلية يتكلم النهاردة ويشرح اللي حصل في 2011".

وأوضح: "الرئيس عنده الملفات وعنده المعلومات؛ قالكم أنا كنت مدير المخابرات الحربية وعارف مين اللي بياخد الترامادول ومين اللي بيدي فلوس ومين اللي بيدفع وبيبيع ويشتري وعنده المعلومة متفتكروش لما تعملوا حملة من امبارح لا مش مع الرئيس".

وتابع: "هذا الرجل لديه كل الملفات من 2011 إلى النهاردة؛ بيطلع يقولكم تقارير موجودة عنده؛ من 2011 وما بعدها؛ البلد النهاردة رايحة تاني ولازم نفكر الفترة الجاية مهمة أوي واقفين صامدين كل يوم".

وواصل: "الرئيس حضر كل جلسات حكاية وطن؛ وكل الجلسات مهمة وتقدر تعرف اللي حصل واللي هيحصل والرئيس هيقول كلمة مهمة".

وشهدت محافظتا القاهرة والجيزة وعدد من المحافظات الأخرى مسيرات حاشدة للاحتفال بالذكري الخمسين لانتصارات أكتوبر المجيدة، ومطالبة الرئيس عبد الفتاح السيسي بالترشح للانتخابات الرئاسية المقبلة.

وحمل المواطنون خلال هذه المسيرات التي شارك فيها بعض الأحزاب السياسية، صور الرئيس السيسي وأعلام مصر، مرددين هتافات لدعم القيادة السياسية.

وأكد المواطنون دعمهم للرئيس السيسي لاستكمال مسيرة التنمية، وتحقيق مزيد من النجاحات التي طالبت ربوع مصر المحروسة وبناء الجمهورية الجديدة.

وكانت الهيئة الوطنية للانتخابات قد أعلنت في وقت سابق من الشهر الماضي الجدول الزمني لانتخابات الرئاسة التي من المقرر ان تنطلق في ديسمبر المقبل.

وأعلنت عدة شخصيات وقيادات حزبية عزمها الترشح في الانتخابات فيما لم يعلن الرئيس عبد الفتاح السيسي ترشحه رسميا حتى الأن.