الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل

مصطفى بكري يطالب المرشحين لانتخابات الرئاسة بطرح برامجهم "الناس زهقت من الشعارات"

مصطفى بكري
مصطفى بكري

طالب الإعلامي مصطفى بكري المرشحين للانتخابات الرئاسية بطرح برامجهم الانتخابية على الشعب المصري مشيرا إلى أن البرامج الانتخابية يجب أن تحتوي على حلول للمشكلات وخالية من الشعارات.

وقال بكري خلال برنامج "حقائق وأسرار" المذاع على قناة "صدى البلد": "الرئيس عبد الفتاح السيسي عندما يقدم على الترشح للانتخابات الرئاسية سيخاطب الجماهير وينزل للناس؛ الناس عايزة تسمع رأيه في المشاكل والمعاناة؛ الناس هتروح تدى أصواتها لمرشح رئاسي جديد له إنجازاته ولكن نحن أمام مرحلة رئاسية جديدة وأمام مرشحين متنافسين".

وأضاف: "الشعب المصري محتاج أنه يسمع الرؤى الجديدة والطرح الجديد؛ وكيف يمكن أن نخرج من الأزمات والمشاكل اللي محدش يقدر ينكرها؛ محدش هينكر الأوضاع الاجتماعية ولا الاقتصادية ولا حاجات كتير الناس بتتكلم عنها في الشارع".

وتابع: "من سيحصل على مؤهلات ترشحه ويكون مقبولا من الهيئة الوطنية للانتخابات مطالب بأن يقول لنا كلاما علميا موضوعيا؛ الشعارات الناس زهقت من الشعارات؛ قولي هتحل المشكلة الاقتصادية ازاي والمشكلة الاجتماعية هتحلها ازاي قولي هتواجه التحديات ازاي؛ بلد بوزن مصر وبحجم مصر مش لعبة".

وأكمل: "انت بتكلم 110 مليون مواطن أنت بتكلم ناس خاضت تجارب وشافت في الفترة من 2011 إلى 2023 اللي محدش شافه من مشاكل وأزمات وفوضى؛ الشعب المصري مر بمرحلة صعبة ومحدش يستهين بذكاء الشعب المصري".

وواصل: "الشعب المصري زكي وفاهم مين معاه ومين ضده؛ الشعب المصري فاهم طبيعة الازمات اللي بيعانيها وعنده الحلول؛ تجارب الشعب المصري ليست هينة؛ عايزين نلم الناس والشارع يحتاج إلى من يحتويه؛ يحتاج اللي يطبطب عليه ويتصالح معاه؛ المصريين شعب طيب وبيحب تراب بلده بس احترموا العقول واحترموا زكاء المصريين".

واختتم: "احنا داخلين مرحلة جديدة كل مرشح رئاسي يقولنا برنامجه؛ الانسان المصري محدش يعرف يضحك عليه أبدا؛ الناس فاهمة وضعها وفاهمة التحديات اللي بتواجهها وفاهمة أن الهدف الأن جيش مصر وشرطة مصر؛ هنفتح حوارات مع الجميع وننقل مشاكل الناس إلى المرشحين الرئاسيين ونتمنى بالفعل أن أحنا نشوف حلول موضوعية لفترة قادمة ملامحها قدامنا وشايفين أبعادها وكل التصورات المستقبلية الخاصة بها".