الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

أحمد موسى يعلق على تظاهرات إسرائيل: "نتنياهو عايز يحمي نفسه من السجن"

أحمد موسى
أحمد موسى

علق الإعلامي أحمد موسى؛ على التظاهرات العارمة التي اجتاحت إسرائيل مؤخرا للاحتجاج على الإصلاحات التي يقوم بها رئيس الوزراء الإسرائيلي بنيامين نتنياهو في السلطة القضائية.

وقال موسى خلال برنامج "على مسؤوليتي" المذاع على قناة "صدى البلد": "ما يجري في الكيان الصهيوني؛ إسرائيل بقالها كام يوم في حالة انهيار وفوضي؛ والكيان الصهيوني ينهار ونتنياهو تعرض لهزيم؛ الشارع هزم نتنياهو".

وأضاف: "نتنياهو كان راكب دماغه وقالك بعمل إجراءات واصلاحات؛ نزل الناس 100 ألف - 200 ألف وأسرائيل تشتعل؛ كل حتة أكتر من 100 منطقة في الأراضي المحتلة؛ الذي نراه يأتي في بلد ترتكب الجرائم على مدار الساعة ولا أحد يحاسب ولكن في العدل في رب كريم".

وتابع: "المولى سبحانه وتعالي رب العباد ويري ما يجري؛ الكيان الصهيوني يتعرض لانهيار كبير في انقسامات داخلية؛ كله متطرفين مجرمين بيضربوا في بعض ومن أمبارح لحد النهاردة لم تتوقف؛ نتنياهو لما لقي البلد دخلة على حرب أهلية قرر يجمد العمل بالتعديلات".

وواصل: "نتنياهو بيحمي نفسه من السجن؛ اللي بيدخل السجن غير اللي بيشوفه من برة؛ نتنياهو بيعمل تعديلات عشان يحمي نفسه من المحاكمات عشان عنده قضايا فساد؛ المحكمة العليا وحتى المحكمة العليا عندهم قالك حتى لو خدت حكم البرلمان عنده أغلبية يقدر يلغي أحكام من المحكمة العليا".

وأكمل: "نزلوا طبعا هياج وضرب في بعض كله بيضرب في بعضه شركة مع جيش مستوطنين ومتطرفين؛ فوضى تجتاح شوارع تل أبيب؛ السحل والفوضى والضرب مشاهد دامية ومستمرة؛ تفضل كدة على طول ونشوف؛ قالوله أسحب التعديلات وقالهم حاضر وقالوله رجع وزير الدفاع اللي أقاله أمبارح".

وأوضح: "المعركة شغالة كان في دعوات للاضرابات بكرة وقالك خلاص نرجئ الإضرابات طالما تراجع نتنياهو؛ دا اللي بيحصل في الكيان الصهيوني الذي يغتصب الأراضي؛ أمريكا كانت تقولك إسرائيل هي الديموقراطية الوحيدة في المنطقة قدامك ديموقراطية إسرائيل يا بايدن".

واختتم: "دي دولة فاشية عنصرية عمرها ماكانت دولة ديموقراطية؛ دا اللي بيحصل في الكيان الصهيوني العنصري؛ دلوقت السقف هيترتفع بيطالبوا بإقالة نتنياهو؛ الخطوة التالية أنت كمان لازم تمشي والائتلاف اللي كانوا مشاركين في الحكومة غضبانين وفي تهديدات أنهم هينسحبوا من حكومة نتنياهو وإذا انسحبوا هتسقط الحكومة".