الأحد 14 أغسطس 2022 الموافق 16 محرم 1444
رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

عاجل| السيسي عن المحاور الجديدة: لولاها لأصيبت القاهرة بالشلل الكامل (فيديو)

الجمعة 01/يوليه/2022 - 09:45 م
الرئيس نيوز
طباعة
تفقد الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الجمعة، أعمال تطوير منطقة كورنيش المقطم بمحافظة القاهرة، وتحدث مع القائمين على المشروع في عد محاور.

وقال الرئيس في فيديو بثته الصفحة الرسمية لرئاسة الجمهورية في موقع التواصل "فيسبوك": "اللي يهمني أن الناس في مصر تعرف، وخصوصًا القاهرة، أننا اشتغلنا بخطة متكاملة، إحنا حلينا فيها أزمة العربيات حتى 5 أو 10 سنين مقبلة، الناس بس لازم تسمع وتعرف، إننا لما نيجي نتكلم على الطريق الدايري، اللي هو بيربط بين شرق وغرب القاهرة، لما خلصناها كلها بالكامل من خلال 16 محورًا، استطعنا ربط شرق القاهرة، بغرب الطريق الدائري بالكامل".

وأضاف الرئس: "الكلام ده لو مكنش اتعمل، كانت القاهرة أصيبت بالشلل الكامل، وحجم اللي اتعمل كان بتكلفة كبيرة لكن في النهاية، نجحنا في توفير وقت الناس، وتقليل التلوث، وتوفير الوقود، وفي تيسير الحركة على الناس".

وتابع الرئيس: "لما خلصنا القاهرة الجديدة، ثم محاور الربط، ثم غرب الدائري، دخلنا كمان في اتجاه الجنوب، لكن الجنوب زحمة، المقطم فيه كتلة سكانية كبيرة، لكن في فرق أنها بتتحرك ببطئ شديد أو بتتحرك بإنسيابية".

وأوضح الرئيس السيسي: "كل ده بيعمل حاجتين، بنكمل ربط وسط القاهرة بشرق القاهرة، إحنا كدة شغالين في غرب القاهرة والجيزة، في النهاية الكتلة جوة القاهرة، نتيجة حجم المحاور، اللي بتتيح للناس الحركة".

ووجه الرئيس حديثه للعاملين في المشروع: "انتوا لازم تتكلموا مع الناس، أنهم لا يتعجلوا النتيجة، لما المشروعات خلصت الناس حست بالفرق، قولوا للناس اتحملونا، وإحنا بقدر الإمكان هنخلص في أسرع وقت ممكن".

واختتم الرئيس: "انهاردة عملت محور جديد، تقدر المواطن يدخل منه لغاية القاهرة الجديدة من القطم، الطريق ده حاجة تانية خالص، أنا بقول الكلام ده، لأن مبيبقاش في فرصة أقول الكلام ده بالتفصيل، هيبقى في فرص عمل، وخدمات للناس الموجودة، وسعوا على الناس، واعرضوا عليا تقرير شارع 9 لما يتعمل".
ads
Advertisements
Advertisements
ads