الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

أسرة فتاة المنصورة تكشف عن تهديدات القاتل ورد فعل "نيرة"

نيرة أشرف - فتاة
نيرة أشرف - فتاة المنصورة

كشفت والدة نيرة أشرف ضحية جريمة المنصورة، الأيام الأخيرة في حياة ابنتها، ومن بينها أنها أخفت عنها التهديدات الأخيرة من قاتلها.

وقالت والدة الضحية خلال لقاء مع برنامج "تفاصيل" المذاع على قناة "صدى البلد": "أنا عايزة حق بنتي؛ حرمني من بنتي والله ما عملت حاجة فيه"، مضيفة: "أخر ثلاثة أيام هددها ومقالتليش مكنتش نزلتها الجامعة؛ والله لو كانت قالت لي مكنتش هوديها الجامعة، وكانت راحت عليها السنة مش مهم، وبعد القاعدة العرفية طوب الأرض قاله أبعد عن بنتي".

من جهتها، أكدت شقيقة الضحية، أن شقيقتها كانت تسكن بصحبتها لفترات طويلة في القاهرة، وكانت تعود إلى بلدتها فقط في أوقات أداء الامتحانات، متابعة: "كانت قاعدة عندي في القاهرة وكانت بتشتغل وفي نفس الوقت بعيده عنه، وقضت معي رمضان والعيد وكانت بتقول عليه ده عيل أهبل ومش هيعمل حاجة"، على حد وصفها.

وأوضحت: "لما كان بيتعرضلنا على النت أنا وأختي وكانت تقولنا سيبكم منه وأعملوا له بلوك وخلاص، وأنه مش هيعمل أكتر من اللي بيعملوا دة".

واختتمت: "أصحابي اتصلوا بيا وقالوا للي في بنت اسمها نيرة أشرف قتلت عند الجامعة، قلت لهم يمكن جامعة طنطا قالوا لي المنصورة، وأول ما قالوا كدة عرفت أنها هي، كانت نازلة تمتحن بس وترجع ثاني لأنها كانت كل سنة تنزل تمنحن وترجع تقضي معي الصيف".