الخميس 19 سبتمبر 2024 الموافق 16 ربيع الأول 1446
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
فن ومنوعات

شبيه ماني المصري يوجه رسالة للاعب السنغالي: "ساديو لما شافني فضل يقلب في وشي"

الرئيس نيوز



قال عبد الرحمن رجب، شبيه النجم "السنغالي ساديو مانو، بعد المباراة التي جمعت أسود التيرانجا والفراعنة، في نهائي أمم أفريقيا «لما جات ركلة جزاء في أول "الماتش صحابي قالوا لي ضيعها يا مانيه والحمد لله ضاعت وأبو جبل تصدى لها».

وتابع شبيه ساديو ماني قائلاً: "اللاعيبة تعبت من كتر الماتشات اللي لعبتها .. واجتهدت وقدمت مجهود جبار والموضوع كان صعب الصراحة .. وربنا يكون في عونهم .. وكده كده مشرفين مصر".

وأضاف شبيه ساديو ماني، أن أصدقائه يقولون له بعد خسارة المنتخب الوطني أما السنغال، "انت أخذت الكأس مننا"، مضيفاً: "الناس هنا عارفني ف الموضوع بالنسبالي بسيط وعادي .. ولكن لما بخرج برة منطقتي لازم بيحصل أكشن".

وتابع:" كنت ماشي مع صاحي، وناس بتتفرج على ماتش، بعد ما خلص واحد قاللي سايب الماتش ورايح على في مكنتش أعرف ساديو ماني، وبعد الموقف ده بدأت أتابعه.

وبعد الموقف ده بسنة ساديو ماني كان في مصر عشان بطولة أمم أفريقيا وقابلته، ومكانش مستوعب إن في حد مصري شبهه كده، وفضل يقلب في وشي.

وحصد ساديو ماني لاعب منتخب السنغال جائزة أفضل لاعب في بطولة كأس الأمم الإفريقية 2021 والتي أقيمت في الكاميرون .

وتوج منتخب السنغال ببطولة كأس الأمم الإفريقية 2021 عقب الفوز على منتخب مصر بركلات الترجيح بنتيجة 4/2  في المباراة النهائية التي أقيمت على ملعب «أوليمبي» في نهائي بطولة كأس أمم أفريقيا 2021، والتي تقام في الكاميرون.