الجمعة 19 أبريل 2024 الموافق 10 شوال 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

عمرو أديب: إثيوبيا قررت تغيير أسلوب التعامل في أزمة سد النهضة

الرئيس نيوز

أكد الإعلامي عمرو أديب؛ أن الحكومة الإثيوبية قررت تغيير طريقة تعاملها مع مصر والسودان في قضية سد النهضة لافتا أنها تتحدث حاليا عن فوائد السد للدولتين.

وقال أديب خلال برنامج "يحدث في مصر" المذاع على قناة "أم بي سي مصر": "إثيوبيا قررت تغير طريقة التعامل معانا أحنا والسودان قالك أنت متعرفش يا مصر ويا سودان أن سد النهضة دة مفيد ليك ما تيجي أقولك الفوائد".

وأضاف: "يقولك السد دا مفيد جدا للسودان ماشي دا مفيش جدا لمصر طيب مفيش كلام هنتفاوض ولا كلام عن معلومات ومفيش كلام على اتفاق ملزم دلوقت بيقولك ما تيجي نتعاون".

وتابع: "قالك السد مفيد لمصر ومفيش هدر للماية أنا هظبط الماية اللي هتوصلك اثيوبيا تغير الدفة تمام حول هذا الأمر ولا يوجد كلمة عن التفاوض".

وواصل: "مسؤول كبير من الإدارة السودانية يزور إثيوبيا للمرة الأولى منذ عام عشان نتكلم يا جماعة أنتوا فاهمين غلط؛ الوقت ليس في مصلحتنا وسيتم إزالة فدادين من النباتات استعدادا للملء الثالث وإثيوبيا تستمر للأمام".

واختتم: "موضوع حرب التجراي انتهي والقوات الإثيوبية حققت شبه انتصار وسد النهضة هو الأولوية الأولى حاليا في هذا الموقف هناك تحديات أمام صانع القرار المصري والسوداني".