الجمعة 29 مارس 2024 الموافق 19 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
أخبار

إيمان البحر درويش يثير عاصفة جدل بسبب سد النهضة

إيمان البحر درويش
إيمان البحر درويش

أثار المطرب إيمان البحر درويش عاصفة من الجدل على واقع التواصل الاجتماعي بعد منشور تناول رأيه في قضية سد النهضة، داعيا إلى استخدام القوة العسكرية لحسم الملف.


ايمان البحر درويش


واستعان إيمان البحر درويش بكلمات وتعبيرات حادة للتعبير عن رأيه في ملف سد النهصة، وهو ما جلب عليه انتقادات وهجوم رواد مواقع التواصل الاجتماعي وبعض الإعلاميين.


وكتب الإعلامي والكاتب الصحفي محمد الباز عبر حسابه علي فيسبوك: "ايه مشكلة إيمان البحر درويش؟ من زمان على فكرة وإيمان البحر درويش فقد صلاحيته الفنية، ومن زمان كمان فقد صلاحيته العقلية".

أضاف: "ومن زمان برضه بيحاول يدور على أي طريقة يفضل بيها تحت الأضواء، وتقريبا لما بقى مفيش فايدة من الهجوم على زملاءه من الفنانين، قال يبقى خلاص نهاجم الرئيس والجيش".

وواصل: "إيمان البحر درويش كتب كلام فارغ زى دماغه عن موضوع سد النهضة، ولو قلت لى إننا بنروج لكلامه وبنخلى الناس تقراه، هاقول لك مفيش مشكلة يا ريت الناس تقرأ كلامه عشان يتأكدوا إنه عايش بره الزمن".

وخلال برنامجه "بالورقة والقلم"، انتقد الإعلامي نشات الديهي تصريحات إيمان البحر درويش وقال: "إيمان البحر درويش عمال يتكلم على تحلية مياه البحر وبيسخر، هو راجل فنان، مطرب عظيم أو مش عظيم معرفش تقييم الناس".


قد يهمك أيضا..

ايمان البحر درويش يتحدث عن هاني شاكر


أضاف: "لكن أنا بسأل إيمان البحر درويش: أنت إيه اللي بتفهمه في السياسة وفي تحلية مياه البحر، ما علاقة الفن والموسيقى بتحلية مياه البحر؟". 

وتابع قائلًا: "أنت بتسخر وبتتريق على تحلية مياه البحر، وبتقول علينا إعلام العار. والله أنا مقدرش أقول له إنت فنان العار لإني مؤدب ومتربي. لكن بقول لك يا أستاذ إيمان أنت مش فاهم حاجة، ولا يجب عليك تتكلم فيما لا تفهمه".